Římskokatolická farnost Kamenice nad Lipou |
zámek Kamenice nad Lipou | farní kostel Všech svatých | kaple sv. Máří Magdaleny na Brádle |
Farní knihovna Farní prodejna Farní listy Farní charita Zájezdy Fotogalerie ODKAZY: Biskupství České Budějovice farnost Pelhřimov farnost Jindř. Hradec farnost Kaplice farnost Pacov Svatá Hora TV NOE Christnet Karmelitánské knihkupectví |
DĚJINY KOSTELA VŠECH SVATÝCH
V KAMENICI N. L.
ějiny farního – od roku 1675 pak děkanského – úřadu v Kamenici nad Lipou jsou velmi úzce spjaty s historií města Kamenice a jeho okolí. Kamenice nad Lipou byla městem poddanským, které od svého vzniku až do roku 1850 vystřídalo celou řadu vrchností. Město spolu s hradem založili pravděpodobně někdy během 13. století (podle pověsti roku 1248) páni z Bechyně, kteří na kamenickém hradě sídlili až do roku 1389, kdy jejich rod vymřel. Již od samého počátku existence města náleželo kamenickým vrchnostem patronátní právo nad kamenickým farním kostelem. Prvním
kostelíkem (kaplí) vznikajícího městečka
byl kostel sv. Petra a Pavla, který
existoval na místě dnešního chrámu, snad
v jeho západní části. Dokládá
to
písemná zpráva z 12. června 1359, která se
nachází v listině, kterou vydal
pan Tobiáš z Bechyně se synem Jindřichem a
která pojednává o založení
špitálu pro zchudlé a nemocné
měšťany uvnitř hradeb vedle jmenovaného kostela.
Z téhož roku, avšak ze 2. října,
pochází zápis z první knihy
konfirmační
pražského arcibiskupství, který se
týká obsazení kamenického obročí,
uvolněného
smrtí plebána Václava knězem Petrem
z Ústí. Dnešní kostel Všech svatých má původ ve
13. století, což dosvědčuje raně gotický hrotovitě profilovaný portál ze 3.
čtvrtiny 13. století v západním průčelí, vedoucí dnes z podvěží do
kostela. Zde byl původně hlavní vchod do kostela. Kamenický děkanský kostel je
chrámem orientovaným, stavěný z lomového kamene. Jeho vnitřek má tvar
dvoulodní, přičemž délka hlavní lodi je 25,8 m a šířka 9,25 m. Ke stavbě hlavní lodi velkého kostela
došlo ve 14. století, pravděpodobně za Dobeše II. z Bechyně. Ke konci
vlády Benešoviců /Zbyňkem II. rod r. 1389 vymřel/ se již uvádí zasvěcení
kostela – Všech Svatých/. Trvalý pobyt kněze
(plebánie) se pro Kamenici uvádí
k r. 1358, fara se připomíná
k roku 1384. Do předhusitské doby spadá
také významná nadace
z roku 1396, kterou částrovský farář
Mikuláš založil při kamenickém farním
kostele oltář Panny Marie. Erekční a konfirmační
knihy nás pro předhusické
období informují vedle plebánů také o
dalších zdejších kněžích, a to
zejména o
oltářnících činných při oltáři
Všech svatých ve farním kostele. Toto
kněžské
místo bylo v předhusitské době obsazováno
zcela pravidelně, což svědčí o
velkém zájmu, jemuž se ze strany tehdejších
kleriků těšilo. V letech 1494 – 1538 byl kostel
v držení františkánů, za nichž /a za Leskovců/ na rozhraní 15. a 16.
století byly provedena výraznější přestavba. Přistavěna byla užší vnitřní loď
severní, sloužící řeholníkům původně za příbytek, přestavěna byla část
kněžiště. Vedle portálu zůstaly tak nejstaršími (gotickými) částmi kostela
jižní část lodi a presbytáře a fronta západní. První katolický farář z pobělohorské
doby nastoupil svou funkci již roku 1623. Jmenoval se Rudolf Maxmilián
Schleinitz. Jména dalších farářů až do roku 1671 neznáme. V roce 1675 byla
kamenická farnost povýšena na titulární děkanství, přičemž prvním děkanem se
stal Matěj Jan Jiří Otto z Ottenfeldu. O jeho předchůdcích z let 1671
– 1675, i o jeho nástupcích až do roku 1724, nás informují zápisy ve zpovědních
seznamech pražského arcibiskupství. V roce 1560 byl chór zaklenut
hřebínkovou klenbou. Hudební kůr byl postaven v roce 1823 a spočívá na
čtyřech sloupech s toskánskou hlavicí. Začátkem 18. století měl tak kostel
co do rozměrů a vnějšího vzhledu svou v podstatě dnešní podobu.
V dalších 300 letech došlo již jen k úpravám interiéru, které
následovaly po velkých požárech. Kostel byl v průběhu staletí zasažen
i čtyřmi velkými požáry města. Byly to ohně v r. 1560, 1721, 1794 a 1819.
Při požáru r. 1721 oheň zachvátil vnitřek kostela i střechu spolu s věží.
Zřejmě nejkrutější byl oheň 23. března 1794, kdy zhořela značná část města,
včetně děkanství, kostela, věže, radnice a školy. I zvony střechou propadly a
byly poničeny. Zničeno vylo 113 domů. Na faře shořely staré matriky a další
písemnosti. Čtvrtým velkým požárem, při němž znovu hořelo vše nekamenné též
v kostele, na faře a na věži, byl oheň r. 1819. Z historicky
důležitých písemností byla na děkanství zachráněna pouze matrika narozených,
vedená od r. 1793. O
historii kamenické farnosti v 18. a 19.
století máme k dispozici pouze velmi kusé
údaje. Farní kronika byla sice
vedena snad již od 17. století, avšak v roce 1819
padla za oběť velkému a
ničivému požáru, který zničil také
kamenický kostel, budovu fary i
s archivem, školu a dalších
čtyřiašedesát domů převážně
v blízkosti
náměstí. Pro další osudy kamenické
farnosti mělo značný význam vytvoření nové
diecéze v Českých Budějovicích v roce
1785. Po celý středověk spadala
farnost pod chýnovský děkanát v rámci
bechyňského arcijáhenství
v celku pražského arcibiskupství. Tato
církevní organizace však vzala za
své během husitství, a proto byla
v pobělohorském období budována
organizace nová. V ní pak připadla kamenická
farnost v celku
pražského arcibiskupství pod veselský a později
pod jindřichohradecký vikariát.
Se vznikem českobudějovického biskupství však
došlo k další reformě organizace
však došlo k reformě organizace
církevní správy a v souvislosti
s ní vznikl samostatný kamenický
vikariát a kameničtí děkanové od té doby
velmi často zastávali také funkci biskupských
vikářů Základní
vybavení kostela má původ v 18. a
19. století. K významným
úpravám a doplnění interiéru došlo
především –
jednak za hraběnky Marie Terezie z Golčů, která byla
majitelkou panství a
tedy i patronkou farnosti v letech 1742 – 1769 a za děkana
Jana Ant.
z Helfru /1758 – 1783/, - a jednak v letech, kdy
patrony byli
příslušníci hraběcí rodiny Reyů a Jakub
Rudolf Geymúller, tedy za děkana
Vojtěcha Maršálka /1823 – 1863/. Kulturní,
historickou i uměleckou hodnotu mají
z interiéru mnohé předměty. Jako památka na působení františkánů se
v kostele zachovaly po stěnách různé latinské nápisy. Byly odkryty při
malování kostela v roce 1970 a nacházejí se na kruchtách kostela. Při
průzkumu kostela před opravou el. instalace v roce 1993 byly sondami
objeveny podobné nápisy v chodbě u vchodu a v prostorách boční kaple
(u jesliček), kde měli františkáni obydlí. Až do roku 1785 se kolem kostela uvnitř
města nacházel kamenický městský hřbitov. Téhož roku byl na základě nařízení
císaře Josefa II. z hygienických důvodů zrušen a přenesen na nedaleký
kopec Bradlo, kde se již dříve pohřbívalo kolem kaple sv. Máří Magdaleny, jež
se tak stala kostelem hřbitovním. Vysokou
historickou a kulturní hodnotu má
6 náhrobků umístěných při vnější zdi
presbytáře. Připomínají, že v kostele
byli pochováni i Arnošt Leskovec r. 1535, Albrecht Hejda
z Poříčí r. 1551,
Vilém Hejda z Poříčí a na Kralovicích
r. 1609. Další tři náhrobky patří
Janu Malovcovi, který zemřel r. 1595, jeho ženě Marii Anně
Magdaléně, jež
zemřela o rok dříve, a jejich dceři Anně Magdaléně
Venclíkové z r. 1615. V kostele dále odpočívá mnoho těl jak duchovních tak světských osob, jejichž odpočívací místa naznačují hrobní kameny se znaky (dnes částečně pod dřevěnou podlahou). Tyto kameny však již neleží na původních místech, neboť při novém dláždění kostela v r. 1757 a 1828 byl mnohý kámen na jiné místo položen. Lípy u kostela byly vysázeny v roce 1848. Kam dál: Viz také: Založení špitálu v roce 1359
|
Úvodní strana Bohoslužby Aktuality Dějiny farnosti Kamenice n. Lipou Mobiliář kostela Věž a zvony Brádlo a kříž. cesta Seznam duchovních Dějiny v datech Náhrobky Spravované farnosti: Těmice Mnich Častrov Bankovní spojení |
|